jan yoga is aangesloten bij de Vereniging Yogadocenten Nederland Vereniging Yogadocenten Nederland logo

Critical Alignment Yoga

In Critical Alignment Yoga gaan we op zoek naar die plaatsen in het lichaam waar we vaak spanning vasthouden. Hierdoor gaan we bepaalde voorkeurshoudingen aannemen die weer op andere plaatsen klachten kunnen veroorzaken. Deze spanning zorgt ervoor dat spieren en gewrichten stijf worden met als gevolg klachten aan het bewegingsapparaat en een gevoel van mentale spanning.
Denk aan alledaagse voorkeurshoudingen zoals tijdens het autorijden, hoe we achter ons bureau zitten of hoe we staan tijdens het wachten bij de kassa. Houdingen waarin we niet actief zitten of staan waardoor de belangrijkste spiergroepen werkeloos toezien en andere spiergroepen werk moeten doen waar ze niet voor gemaakt zijn.

We proberen met de adem en speciaal ontwikkelde tools in te breken in de structurele spanning rondom de wervelkolom, nek en schouders. Vanuit deze nieuwe situatie bouwen we weer kracht op. Zo kan er weer een goede, natuurlijke uitlijning van de wervelkolom ontstaan. Doel hiervan is om je op weg te helpen naar een nieuwe, ontspannen en vrijere manier van bewegen.

Wil je het onderzoek met jezelf aangaan en kijken waar je structureel je houding kunt verbeteren om zo nek-, schouder- en rugklachten te verminderen probeer dan Critical Alignment Yoga!

Het is niet prestatiegericht maar het doel is om dat wat je tijdens de yogales leert ook mee te nemen als je van de mat afstapt.
De lessen worden gegeven in kleine groepjes zodat er voldoende tijd is voor begeleiding.
Critical Alignment Yoga is niet leeftijdsgebonden want of je nu 20 of 80 jaar bent, binnen je eigen grenzen en eventuele beperkingen kun je de oefeningen altijd uitvoeren.

Nieuwsgierig naar een les?

Na de les ga ik met de auto naar huis.
Vaak moet ik na een stevige Critical Alignment les de spiegels verzetten omdat mijn houding verbeterd is.